נכנסים לדמות

שני קמפיינים. קבוצות שונות. אנשים שונים. הרגלים שונים.

כולם הגיעו. מדברים קצת. המשחק עוד מעט יתחיל.

משחק א'

  • השחקנים מתישבים. הם מחכים שהמנחה יתחיל לדבר.
  • המנחה מתאר את הסביבה. הוא מזכיר לשחקנים איפה הדמויות היו, מה הן עשו, מתי ואיך.
  • שחקנים מציירים, מעירים הערות בתור הדמות, או לא בתור הדמות, מדמיינים את העולם סביבם כשהמנחה מתאר להם אותו.
  • קורה משהו. הדמויות נדרשות להגיב. השחקנים נדרשים להגיב. השחקנים משחקים את הדמויות. אני קצת אבוד.
  • המשחק כבר התחיל. אני לא נכנסתי לדמות. לא היו לי הדקות היקרות שאני משקיע כדי להכנס לדמות.
משחק ב'

  • השחקנים מתחילים להסתובב מסביב. כל אחד נכנס לדמות בדרך שלו.
  • המנחה מכין את המוסיקה. אחר כך גם הוא מסתובב. הוא מסגל לעצמו קצב, טון דיבור, שפת גוף.
  • שחקנים ממציאים גאדג'טים, עוברים על רשימות מהסשן הקודם, מאמצים לעצמם צורת דיבור.
  • קורה משהו. הדמויות נדרשות להגיב. השחקנים נדרשים להגיב. השחקנים משחקים את הדמויות. אחד השחקנים שלי קצת אבוד.
  • המשחק כבר התחיל. שחקן שלי לא נכנס לדמות. לא היה תיאור שהכניס אותו לדמות.

זה מרתק בעיני. אני נמצא בשתי קבוצות שמשחקות משחק אחר לחלוטין. שתיהן משחקות משחק תפקידים, אבל שונה. באחד מתחילים בכניסה יזומה לדמות. המשחק עצמו (in-play) מתחיל כמה דקות אחר כך בשיחה בין הדמויות. בשני מתחילים בעלילה. המשחק עצמו מתחיל מיד, כשהמנחה מתאר מה קורה סביבנו.

אני לא חושב שיש "דרך נכונה" להכנס לדמות. לכל אחד יש את הדרך שעובדת עבורו. שתי הקבוצות הללו, ובעיקר ההבדלים ביניהן, גרמו לי לשים לב לאופן בו אנשים נכנסים לדמות. לאורך הזמן ראיתי כמה שיטות להכנס לדמות. הנה כמה מהן:

  • אני מתאר את הדמות שלי לשאר הקבוצה כדי שהשחקנים האחרים יגיבו "כרגיל".
  • שחקנית לוקחת שחקנית אחרת לשיחה in-character.
  • מנחה שומעת שיר שמכתיב לה את הקצב של הסשן הקרוב.
  • אני הולך בקצב מסוים, מדבר בטון מסוים ומסגל לעצמי הבעה מסוימת וכך לובש את דמות המנחה שלי.
  • שחקן מסתובב בחדר וממציא גאדג'ט שהדמות שלו חשבה עליו בזמן האחרון.
  • שחקן מתחיל לגמגם ולהתנהג בשלומיאליות כמו דמותו.
  • אני מעיין בפנקס שלי בנוירוטיות, כותב בו עוד ציטוט, וקורא את מה שכתבתי בו קודם.
  • שחקנית עוברת על רשימת ראיות שהיא אספה בסשנים הקודמים.
  • שחקן מצייר ציור של הדמות שלו.
  • מנחה מניח את ספריו על השולחן בסדר מופתי.
  • מנחה (או נאפס) בלארפ, מתחיל להתנהג כמו הדמות שעות לפני המשחק.
  • שחקן מתחפש לדמות.
  • שחקנית אומרת משפט שמאוד מאפיין את הדמות שלה.
  • שחקנים פשוט מתחילים לשחק את הדמות שלהם כשמגיע הזמן לזה בעלילה.

בסופו של דבר, אני חושב שאפשר לסכם את כל הדוגמאות הללו לכמה אבות-טיפוס של שיטות כניסה לדמות:

  • כניסה לדמות באמצעות אינטראקציה עם הקבוצה.
  • כניסה לדמות על ידי אימוץ של מאפיין חיצוני של הדמות (הופעה חיצונים, שפת גוף, צורת דיבור…).
  • כניסה לדמות דרך העלילה.
  • כניסה לדמות דרך הבלטה של מאפיין בולט אחד (לא חיצוני) של הדמות (עיסוק בתחום מומחיות, משפט מאפיין…).

איזה עוד שיטות כניסה לדמות יש?
האם זה באמת כל כך חשוב "להכנס לדמות", או שזאת מחלה של שחקני חוויה (ע"ע חס"א)?
האם כל זה רלוונטי גם למשחקים חד-פעמיים?
מה ההבדל בין כניסה לדמות שכתבתי בעצמי לבין כניסה לדמות שמישהו אחר כתב בשבילי?
איך (אם בכלל) נכנסים לדמות המנחה?
איך יוצאים מהדמות בסוף?

אין לי מושג.

11 תגובות בנושא “נכנסים לדמות

  1. It is important to some people. Some people play the game in order to immerse (to them that is what they derive fun from).

    It's the socket they plug into. Also, immersion is a cross-CA deal, it's not limited to Simulationism. Plenty of Narrativists are also immersionists, and an argument could be made that's immersion of a form is also possible within the mechanics themselves.

  2. האם חשוב להיכנס לדמות? לא יודעת. זה תלוי בשביל מה אתה משחק.
    איך נכנסים לדמות? זה מאוד שונה בין משחק חי, בו יש הרבה יותר אלמנטים שיכניסו אותך לדמות, ובין משחק שולחני. במשחק חי זה גם משמעותית חשוב יותר, כי אתה בראש ובראשונה משחק את הדמות שלך.
    לפעמים עוברת על דף הדמות כדי להזכיר לעצמי מי היא ומה האופי-צבע-מטרות שלה, לפעמים מזמזמת שיר שמזכיר לי אותה, לפעמים יושבת\הולכת\מדברת אחרת. היתה לי דמות שהחזקתי בארנק חפץ קטן שהזכיר לי אותה (נוצה של נקר עצים, למקרה שתהיתם.)
    לדעתי זה מאוד רלוונטי גם למשחקים חד פעמיים- אבל פשוט כי זאת החוויה שאני מחפשת.

  3. לא חושב שאי פעם עשיתי פעולה מודעת של כניסה לדמות. בעיני זה לא אקט מודע; אולי זה משהו תת-מודע\חברתי אוטומטי שקורה כשאני מתחיל לשחק, אבל זה לא משהו שאני מחפש או מעוניין בו. זה בעיני צעד אחד קצת רחוק מדי, השקעה אחת מוגזמת מדי, מסגנון המשחק שאני אוהב.

  4. לננסק- מסכימה איתך באופן כללי. לרוב פשוט מספיק להתחיל לשחק כדי להיכנס לדמות.
    אבל בהתחלה של קמפיין, לפני שאתה מאופס על איך הדמות מתנהגת (אבל יש לך אותה בראש מבחינת כל מיני מאפיינים קטנים)- או אם אתה משחק דמות עם אופי ששונה משמעותית מהאופי שלך- אז הטריקים האלה עוזרים.

  5. אם אני משחק דמות שלי, אני פשוט נכנס לדמות שלי דרך העלילה, כשהדמות שלי נדרשת להגיב, אני יודע איך היא אמורה להגיב, ומהר מאוד זה עובר אצלי מידיעה יבשה לאינסטינקט.

    אם לעומת זאת אני צריך להתחיל לשחק דמות שקיבלתי לפני פחות מרבע שעה במשחק כנס (למשל) אני צריך הרבה יותר עבודת הכנה, ובדרך כלל אשמח לנסות להריץ סצנה מחייה של הדמות יחד עם המנחה. הסצנה יכולה להתקיים בכל מקום, מבחינת העלילה של המשחק – זאת יכולה להיות סצנה שקרתה שנה לפני זמן המשחק או משהו שקורה בשניות לפני תחילת המשחק, או אפילו סצנה שלא היתה יכולה לקרות בכלל, סוג של משחק תפקידים בתוך משחק תפקידים.
    http://xkcd.com/244/

  6. ישנו גם עניין של אורך חיי הדמות. דמות למשחק חד פעמי, או לסדרה קצרה של משחקים, דורשת השקעה מודעת מצד השחקן. דמות ששחקן משחק לאורך קמפיין של שנים כבר לא תדרוש זאת ממנו, הוא חי אותה כבר כ"כ הרבה זמן שלהכנס לדמות שלו זה עניין שבשגרה – הוא יגלם אותה ללא דופי גם אם יזרקו אותו מהמיטה בארבע בבוקר.

  7. I dunno, I just treat the character like an author, usually. I know how the character will behave, I know how it will think, I just don't think of it as me.

    To those watching from outside, I am portraying the role to the hilt. To those watching from outside, only that should matter.

  8. אצלי דווקא יש לעתים קושי מסוים בכניסה לדמות (כלומר, התנהגות שלה השונה מהתנהגות שלי) ולכן יכולים לעזורכל מיני "טריקים" של שחקנים (actors) – למרות שמעולם לא ניסיתי.

  9. מעניינת אותי מאוד התשובה של אנשים לשאלה האחרונה, אם בכלל. אז, איך אתם יוצאים מדמות?

  10. מה זאת אומרת איך אנחנו יוצאים מהדמות? נגמר הסשן, הולכים הביתה 🙂

סגור לתגובות.